Wystawa stała

Sala galicyjska

Oddział, w którym jest ta wystawa :  Kamienica secesyjna
Adres oddziału  ul. Tumska 8, 09-402 Płock
Okres letni Okres zimowy
Pon. Nieczynne Nieczynne
Wt. - Nd. 10:00 – 17:00 10:00 – 16:00

Zapisy na zajęcia i warsztaty dla szkół i przedszkoli pod numerem: 24 364 70 83/ 72.
Więcej informacji na podstronie Szkoły.

Sala na trzecim piętrze secesyjnej kamienicy przy ul. Tuskiej 8 prezentuje zbiory sztuki inspirowanej kulturą ludową Małopolski, Podhala oraz Huculszczyzny, czyli krain tak zwanego Królestwa Galicji i Lodomerii wchodzącego w skład Cesarstwa Austro-Węgier. Głównym ośrodkiem rodzimego życia artystycznego na tych terenach był wówczas Kraków, przyćmiewając nawet pod tym względem administracyjną stolicę prowincji – Lwów. Nie bez znaczenia była funkcjonująca tam Szkoła Sztuk Pięknych, której studenci, nawiązując do tradycji romantycznej oraz przyswajając niektóre zdobycze impresjonizmu i symbolizmu, zwrócili swe zainteresowania ku życiu codziennemu prowincji i pejzażowi. Z podwawelskim grodem związani byli też najwięksi przedstawiciele ówczesnej bohemy jak Stanisław Wyspiański, którego Madonna wiejska – autorska kopia polichromii do kościoła franciszkanów jest jedną z pereł nie tylko nowej ekspozycji, ale i całej naszej kolekcji.

Wystawa jest przede wszystkim prezentacją malarstwa. Znajdziemy na niej dzieła znanych i uznanych jak: Włodzimierz Tetmajer – osiadły w podkrakowskich Bronowicach, portretujący swoich sąsiadów i okolice, Teodor Axentowicz – bywalec paryskich salonów rysujący karpackich górali, czy związani ze środowiskiem lwowskim tak zwani „Huculi”: Władysław Jarocki, Fryderyk Pautsch, Kazimierz Sichulski. Towarzyszą im prace mniej dziś pamiętanych artystów: Alfonsa Karpińskiego, Ludwika Stasiaka, Wincentego Wodzinowskiego. Jest też swego rodzaju „akcent mazowiecki”: skromny lecz niezwykle wymowny obraz Franciszka Szwocha – malarza urodzonego w niedalekim Płońsku.

Ekspozycję uzupełniają rzeźby Konstantego Laszczki i Mariana Dudka. Z wyrobów rzemieślniczych uwagę zwracają meble o efektownej dekoracji snycerskiej autorstwa Wojciecha Brzegi, wykonane przez lwowski zakład Jana Rużalskiego, a także ceramiczne komplety śniadaniowe zaprojektowane przez Jana Szczepkowskiego według rysunków „ojca” stylu zakopiańskiego – Stanisława Witkiewicza, a wyprodukowane w firmie Jana Niedźwiedzkiego w Dębnikach pod Krakowem. Kolekcję artystycznych przedmiotów codziennego użytku wzbogacają przykłady oryginalnego huculskiego rzemiosła przekazane do zbiorów muzealnych jeszcze w przed drugą wojną światową i po raz pierwszy prezentowane na wystawie stałej.