O oddziale
W kamienicy przy Tumskiej 8, przy reprezentacyjnym deptaku Płocka, oglądać można wystawę „Secesja” – aranżację wnętrz średnio zamożnego domu mieszczańskiego z przełomu XIX i XX wieku, wprowadzającą w klimat secesji i podkreślającą jej dekoracyjność.
Eksponatami są meble ustawione zgodnie z panującymi w epoce zasadami i rzemiosło artystyczne: szkło, metal, ceramika. Nastroju pokojom nadają tkaniny: zasłony, lambrekiny, kotary, portery, wykonane często z ciężkich, mięsistych materiałów. Wiele eksponatów pochodzi z Francji, Niemiec, Austrii, Czech, Belgii i Rosji, sygnalizując tym samym europejskość secesji. We wnętrzach można oglądać projekty wybitnych artystów, m.in. H. van de Veldego, E. Gallégo, J. Hoffmana, K. Laszczki oraz wyroby królewskich manufaktur z Berlina, Miśni, Kopenhagi, także wyroby dobrych firm, jak czeska Amphora, niemieckie Rosenthal, WMF, J.P. Kayser Sohn, Villeroy i Boch, austriacka Bracia Thonet. Spośród polskich zobaczyć można rzemiosło fabryki Frageta, Plewkiewicza, Norblina. Dodatkową wartością jest polskie malarstwo takich artystów, jak J. Malczewski, S. Wyspiański, J. Mehoffer, J. Chełmoński. W. Weiss i inni. Na każdym z dwóch pięter zaprezentowano komplet pokoi tworzących w założeniu jedno mieszkanie. Na pierwszym oglądamy jadalnię, salon, gabinet, bibliotekę i sypialnię. Na drugim – pokój stołowy, salon, buduar, pokój dziecięcy, sypialnię.
Trzecie piętro secesyjnej kamienicy to m.in. sale poświęcone szkłu i ceramice. Prezentują różnorodność form i technik stosowanych przez projektantów i wytwórnie. Eksponaty pochodzą z firm czeskich, niemieckich, austriackich. Ważną częścią kolekcji są iryzujące szkła austro-węgierskie oraz szkła R. Lallique’a i L. C. Tiffany’ego. Sala ceramiki prezentuje wyroby firm europejskich, takich jak Rosenthal, KMP w Berlinie, Amphora, KMP w Kopenhadze oraz polskich (fabryka w Dębnikach, fabryka w Pacykowie), projekty indywidualne K. Laszczki. J. Szczepkowskiego.
Na trzecim piętrze czeka na zwiedzających także Galeria Malarstwa i Rzeźby Młodej Polski. Wybór obrazów stanowi reprezentatywny zbiór dla malarstwa tego okresu, podziwiać można tu prace największych artystów, jak J. Malczewski, W. Podkowiński, J. Mehhofer, A. Karpiński, W. Weiss, S. Czajkowski. Na szczególną uwagę zasługuje „Autoportret” J. Malczewskiego i szkic W. Podkowińskiego do słynnego „Szału uniesień”. Wśród rzeźb zobaczymy projekt pomnika Fryderyka Chopina W. Szymanowskiego, ponadto prace m.in. K. Laszczki, H. Kuny, S. Ostrowskiego.
Czwarte piętro to królestwo metalu, medalierstwa i biżuterii. Większość wyrobów metalowych to obiekty srebrne i platerowane, a wśród nich zbiór prac polskich firm: J. Frageta, R. Plewkiewicza, spółki Norblin, Braci Buch i T. Wernera. Prezentujemy tu wyróżniającą się na polskim rynku firmę brązowniczą Braci Łopieńskich. Spoza kraju najwięcej rzemiosła pochodzi z Niemiec, zwłaszcza ze słynnej ze WMF. Ciekawe są formy przedmiotów wykonanych ze stopów cyny (p. Kayser Shon i wazony projektu francuskiego rzeźbiarza A. Moreau).
Medalierstwo – wybór prac wskazuje na wyraziste zmiany, jakie zaszły w medalierstwie w okresie secesji. Sztuka małego reliefu stała się przedmiotem fascynacji wybitnych rzeźbiarzy, w pierwszej kolejności francuskich. Obejrzeć tu można prace najwybitniejszych medalierów francuskich, polskich, wiedeńskich, ale też medale niemieckie, szwajcarskie, włoskie i argentyńskie.
Biżuteria – styl secesji miał odzwierciedlenie również w wyrafinowanych formach biżuteryjnych, do których używano diamentów, szafirów, rubinów, chryzolitów, opali i pereł. Na eskpozycji można zobaczyć wyroby firm rosyjskich, francuskich, szwajcarskich, polskich, austro-węgierskich.
Ul. Tumska 8, Płock
Wystawę zwiedzać można od wtorku do niedzieli, w okresie letnim od godz. 10.00 do 17.00, w okresie zimowym od 10.00 do 16.00 (ostatnie wejście – 45 minut przed zamknięciem).
Cena biletów – 12 zł bilet normalny, 6 zł bilet ulgowy.